Biologia 6
04.06.
Temat: Znaczenie ssaków.  str. 140-142
Â
1. Znaczenie ssaków w przyrodzie: regulują liczebność zwierząt, rozsiewają nasiona, zapylają kwiaty.
2. Znaczenie ssaków dla człowieka: pożywienie, transport, ubrania, szkodniki, zwierzęta laboratoryjne.
3. Ssaki dziko żyjące często wymagają pomocy i ochrony aby nie wyginęły.
Â
Napisz po co człowiek hoduje psy lub koty.
21.05.
Temat:Przegląd ssaków.   str.136-139
Â
1. Ssaki występują we wszystkich środowiskach na lądzie , w wodzie a nawet latają.
2. Ssaki różnią się wielkością , wyglądem ,budową kończyn (kopyta ,skrzydła,płetwy,łapy).
3. Ssaki dzielimy na roślinożerne, mięsożerne i wszystkożerne.
Â
Zadanie: Opisz wybranego prezes siebie ssaka, napisz kilka istotnych faktów o nim, skorzystaj z różnych źródeł wiedzy, możesz go narysować , zadnie przyślij na adres tomasz.krzysztofczyk@op. pl
14.05.
Temat: Rozmnażanie i rozwój ssaków.
Â
1. Ssaki są zwierzętami żyworodnymi (rozwijają się wewnątrz ciała samicy a następnie się rodzą).
2. Wyjątkiem są dziobaki i kolczatki , ssaki które wylęgają się z jajek.
3. Czas ciąży i liczba młodych zależą od gatunku.(najczęściej małe ssaki mają więcej dzieci i ciąża trwa krótko , duże ssaki mają jedno,dwoje młodych a ciąża trwa długo).
4. Ssaki troskliwie opiekują się swoimi młodymi, karmiąc je mlekiem.
07.05.
Temat: Poznajemy ssaki. str.131-133
Â
1. Ssaki to zwierzęta które po urodzeniu piją mleko, od tego pochodzi nazwa (pić mleko czyli ssać).
2. Ssaki występują na całym świecie, w każdym środowisku , są stałocieplne.
3. Charakterystyczną cechą ssaków są włosy i pęcherzykowate płuca.
3. Budowa ssaka:(narysuj dowolnego ssaka np. kota i opisz go według wzoru ze strony 132).
Â
30.04.
Temat: Znaczeni ptaków w przyrodzie i gospodarce człowieka.  str.129-130
Â
1. Znaczenie ptaków dla przyrody:
a) stanowią pożywienie dla innych zwierząt
b) regulują liczebność organizmów żywiąc się nimi
c) zapylają i rozsiewają rośliny
2. Znaczenie ptaków dla człowieka:
a) ptaki dają mięso, jaja i pióra
b) zjadają szkodniki roślin i zwierząt
c) odchody stanowią nawóz używany w rolnictwie
d) niektóre ptaki są szkodnikami
3. Działalność człowieka stanowi zagrożenie dla dziko żyjących ptaków, dla tego chronimy je, dokarmiamy i zakładamy budki lęgowe.
Â
Polecam ptaki.info
23.04.
Temat: Przegląd ptaków.  str.125-128
Â
1. Ptaki różnią się wyglądem, sposobem życia, wielkością ale prawie wszystkie potrafią latać.
2. Ptaki nie latające , tak zwane nieloty ,utraciły zdolność lotu z powodu przystosowania się do środowiska życia np. pingwiny, strusie.
3. Ze względu na sposób zdobywania pokarmu , ptaki różnią się budową dzioba i nóg.
Â
Polecam stronę : ptaki.info Â
Â
Zadanie:Napisz do zeszytu jakie widziałeś ptaki we własnej miejscowości(oprócz ptaków hodowanych przez człowieka) .
16.04
Â
Temat: Rozmnażanie i rozwój ptaków.   Str. 122-124
Â
Notatka:Â
1.Ptaki są zwierzętami jajorodnymi, u których występuje zapłodnienie wewnętrzne.
2.Okres godowy ptaków to toki.
3.Ptaki dzielimy na gniazdowniki(np.wróbel, jaskółka) i zagniazdowniki(np. kaczka, kura)
4.Budowa jajka. (przerysuj rysunek ze strony 123)
Â
Polecam e-podręcznik https:// epodreczniki.pl/a/ptaki/ D1HPuhFcq
02.04.
02.04.
Temat: Przystosowanie ptaków do lotu str. 119-121
Â
Notatka do zeszytu:
1.Ptaki to zwierzęta stałocieplne , potrafiące latać, zamieszkujące prawie wszystkie środowiska.
2.Przystosowanie ptaków do lotu:
a) opływowy kształt ciała
b) pióra, zwłaszcza lotki i sterówki
c) kończyny górne przekształcone w skrzydła
d) lekkie ciało ( kości wypełnione powietrzem)
e) worki powietrzne w płucach
Â
Zadanie obowiązkowe na ocenę: Napisz jakie są rodzaje piór i do czego każdy rodzaj pióra służy.
Zadanie zapisz w zeszycie a do mnie prześlij skan lub tekst na adres tomasz.krzysztofczyk@op. pl .
Polecam e-podrÄ™cznik ,link poniżej.Â
26.03
Â
Temat: "Podsumowanie działu IV" str.112-114.
Â
Proszę zrobić test "Wiesz czy nie wiesz" ze strony 115-116 odpowiedzi zapisać w zeszycie.
Â
W razie pytań można do mnie pisać - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
16.03.
Powtórzyć i utrwalić "Płazy i Gady".